11. februar je mednarodni dan žensk in deklet v znanosti
11. februar je mednarodni dan žensk in deklet v znanosti. Je dan, ko slavimo ženske v znanosti, dan, ki okrepi prepoznavnost žensk in njihovih dosežkov v znanosti in tudi dan, ki želi navdihovati dekleta za kariero predvsem na področjih, v katerih še vedno obstaja velika razlika med zastopanostjo spolov.

Ob mednarodnem dnevu žensk in deklet v znanosti, ki ga v letu 2025 obeležujemo že deseto leto zapored, praznujemo dosežke vseh žensk v znanosti, ki že stoletja pomembno prispevajo k znanstveni skupnosti in s tem k izjemnemu napredku družbe. Dan je razglasila Generalna skupščina Združenih narodov leta 2015.
Po vsem svetu še vedno izgubljamo dragocen potencial deklet, ki bi s svojim talentom in znanjem lahko spreminjale svet, a jim različne okoliščine preprečujejo vstop v znanost in tehnologijo in s tem uresničitev njihovih potencialov. Predvsem na področju naravoslovja, tehnologije, inženiringa in matematike (t. i. področja STEM; S-cience, T-echnology, E-ngeneering, M-athematics) se že daljše obdobje pojavlja znatna razlika med zastopanostjo spolov. Po podatkih na spletni strani Združenih narodov je v svetovnem merilu med vsemi raziskovalci le približno tretjina ženskih raziskovalk. Na področjih, ki v zadnjem obdobju doživljajo pomembne in vrhunske preboje, pa je delež žensk še manjši (le približno petina). Po podatkih Statističnega urada RS je v Republiki Sloveniji razlika v zastopanosti spolov največja na področju informacijsko-komunikacijske tehnologije.
Na Univerzi v Mariboru si prizadevamo, da bi prepoznali in odpravili morebitne ovire, s katerimi se mlada dekleta srečujejo pri odločanju za študij na teh področjih (npr. razbijanje ovirajočih stereotipov). Pomembno je, da se dekleta, ki jih tovrstna področja zanimajo, podpira in spodbudi k raziskovanju možnosti za kariero v teh ključnih disciplinah že v otroštvu in mladostništvu. Uspešne raziskovalke in študentke Univerze v Mariboru s področij STEM so mladim zgled, kako dosegljivi so ti cilji.
Svoje misli sta ob mednarodnem dnevu žensk in deklet v znanosti v letu 2025 z nami delili izr. prof. dr. Andreja Špernjak in doktorska študentka Nina Marovič.
Izr. prof. dr. Andreja Špernjak je visokošolska učiteljica na Fakulteti za naravoslovje in matematiko UM, kjer predava bodočim učiteljem biologije. V svojem zapisu je izpostavila pomen in vlogo učiteljev, ki lahko pomembno vplivajo tudi na odločitev mladih o izbiri poklica.

Izr. prof. dr. Andreja Špernjak o svojem delu in poslanstvu poučevanja …
Po osnovni izobrazbi sem učiteljica biologije in kemije, a me je karierna pot vodila v visokošolstvo do profesorice in raziskovalke na področju izobraževanja biologije.
Po karierni poti nisem stopala sama, ampak so me usmerjali odlični učitelji, odlični mentorji. Na poti življenja velikokrat pozabimo na učitelje in vidimo le lastne uspehe, a za vsakim dobrim odvetnikom, športnikom, zdravnikom, novinarjem in pekom stoji dober učitelj. Učitelji nas spremljajo od ranega otroštva, zato je poučevanje več kot poklic. To je poslanstvo in velika odgovornost, saj so v učiteljevih rokah nebrušeni diamanti, ki bodo nekoč vodili našo družbo.
Po srcu sem profesorica, saj me navdihujejo neposredne izkušnje in takojšen odziv mladih. Današnja mladina je veliko bolj neposredna in odprta, zato je potrebno biti ves čas pripravljen in fleksibilen za njihove reakcije, s čimer ohranjam vitalnost karierne poti. Dodaten izziv poučevanja, pa je moje področje poučevanja in raziskovanja, saj biologija spada v STEM predmete, ki veljajo za težke, a menim, da nič ni težko, če nam je primerno predstavljeno. Poučevanje je, ne glede na predmet, lahko zelo dinamično, saj oblike in metode poučevanja lahko nenehno spreminjamo ter prilagajamo okoliščinam. Lahko pa se celo spremeni v strast, posebej, ko v očeh učečih vidiš iskrico veselja, ker so dojeli, razumeli in celo nadgradili predstavljeno vsebino.
Pošteno bi bilo, da nikoli ne pozabimo, da za uspehe na kateremkoli področju, v osnovi potrebujemo vrhunske učitelje. Morebiti pa postaneš prav ti ena ali eden takšnih, ki jih je slikovito opisal znan ameriški motivacijski pisatelj William A. Ward:
˝Povprečen učitelj pove.
Dober učitelj razloži.
Odličen učitelj demonstrira.
Izjemen učitelj navdihuje.˝
– Izr. prof. dr. Andreja Špernjak
Nina Marovič je bolnišnična farmacevtka v UKC Maribor, kjer trenutno opravlja specializacijo iz klinične farmacije. Poleg tega je tudi študentka 4. letnika doktorskega študija kemije na Fakulteti za kemijo in kemijsko tehnologijo v Mariboru.

Nina Marovič o svojem delu in študiju …
V okviru svojega raziskovalnega dela se ukvarjam s sintezo in raziskovanjem magnetnih nanodelcev za uporabo v biomedicini.
Vedno so me navduševali predmeti, kot so kemija, fizika in matematika, saj spodbujajo radovednost in razumevanje sveta okoli nas. Moja radovednost in želja po znanju sta me po končanem študiju farmacije v Ljubljani vodili še dlje, kar me je pripeljalo do doktorskega študija kemije — v svet raziskav, kjer lahko združim teoretično znanje s praktičnimi aplikacijami, ki imajo lahko neposreden vpliv na izboljšanje zdravja ljudi.
Usklajevanje dela v bolnišnični lekarni, specializacije in doktorskega študija je izjemno zahtevno. Vsaka dejavnost zahteva veliko predanosti, organizacije in discipline. Seveda pridejo trenutki, ko zmanjka motivacije, a prav radovednost in zavedanje, da moje delo lahko prispeva k napredku znanosti in zdravstva, me vedno znova spodbudita k nadaljevanju.
Dekletom, ki razmišljajo o karieri v znanosti, bi rada sporočila: Ključna je vztrajnost. Ne bojte se izbrati poti, ki vas navdihuje, tudi če se zdi zahtevna. Znanost ni vedno preprosta, a prav v izzivih se skriva priložnost za rast. Bodite radovedne, vztrajne in odprte za nova znanja. Vaša strast, radovednost in edinstven pogled lahko pustijo pomemben pečat v znanstvenem svetu.
– Nina Marovič, mag. farm., specializantka klinične farmacije
Pri izbiri študija je pomembno, da premislite o svojih močnih področjih, osebnem zanimanju in svojih željah. Na katerem področju želite ustvarjati? Ne zanemarite tudi perspektivnosti področja karierne poti. Vse to in še veliko več je treba povezati v sprejemanje odločitve o študiju, ki pomembno vpliva na vašo prihodnost.