PUŠ v delovno okolje 2024-2027

PUŠ v delovno okolje 2024-2027

21. junija je bil objavljen javni razpis »Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027« (PUŠ v delovno okolje 2024-2027). 

Namen javnega razpisa je pridobivanje praktičnih izkušenj, znanj in kompetenc študentov v delovnem okolju v času študija, spodbujanje krepitve sodelovanja in povezovanja ter prenosa znanja med visokošolskim sistemom in med delovnim okoljem (gospodarstvo ter negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem in regionalnem okolju).

Cilj javnega razpisa je vključitev študentov v projektne aktivnosti in pridobitev splošnih in poklicno specifičnih kompetenc za lažji prehod na trg dela.

Javni razpis je razdeljen na dva sklopa:  

SKLOP A: izvajanje projektnih aktivnosti visokošolskih zavodov v sodelovanju z gospodarstvom, ki vključuje izvedbo projektnih aktivnosti študentov in pedagoških mentorjev iz visokošolskih zavodov, v sodelovanju s partnerji iz delovnega okolja (Aktivnost 1), prenos znanj, izkušenj in praks pedagoških mentorjev iz visokošolskih zavodov na delovno okolje/gospodarstvo (Aktivnost 2), prenos znanj, izkušenj in praks partnerjev iz delovnega okolja (delovni mentorji iz gospodarstva) na pedagoške mentorje iz visokošolskih zavodov (Aktivnost 3),

SKLOP B: izvajanje projektnih aktivnosti visokošolskih zavodov v sodelovanju  negospodarstvom in neprofitnim sektorjem v lokalnem/regionalnem okolju, ki vključuje izvedbo projektnih aktivnosti študentov in pedagoških mentorjev iz visokošolskih zavodov, v sodelovanju s partnerji iz delovnega okolja/negospodarski in neprofitni sektor (Aktivnost 1), prenos znanj, izkušenj in praks pedagoških mentorjev iz visokošolskih zavodov na delovno okolje/negospodarski in neprofitni sektor (Aktivnost 2), prenos znanj, izkušenj in praks partnerjev iz delovnega okolja (strokovni sodelavci iz lokalnega/regionalnega okolja) na pedagoške mentorje iz visokošolskih zavodov (Aktivnost 3).ž

V okviru prvega odpiranja sodeluje na projektih PUŠ UM 2024/2025 16 članic Univerze v Mariboru. Skupaj je v izvedbi 40 projektov, od tega 27 projektov na sklopu A in 13 projektov na sklopu B. 


V spustnem seznamu se nahajajo podrobnejše informacije o projektih PUŠ UM 2024/2025.

Bela krajina na krožniku - izzivi in priložnosti pri vključevanju lokalne kulinarike v turistično ponudbo (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za turizem (Vita Petek)
Partner iz delovnega okolja: Časnik Finance, časopisno založništvo d.o.o. (Alenka Sušnik)
Vključeni študenti: Zarja Kupljen, Hana Zakrajšek, Alen Golobič, Teodora Marković, Eva Drakulič, Nidal Alispahic, Ana Zver
Problem, ki se je razreševal
tekom projekta, rešitve
problema oziroma kratek
povzetek projektnega dela:

Projekt se je osredotočal na raziskovanje lokalne kulinarike Bele krajine, saj je ta predstavljala pomemben del kulturne dediščine in turistične ponudbe, a je bila hkrati  pogosto premalo raziskana in promovirana. Ključni izziv je bil pridobiti poglobljeno razumevanje značilnih lokalnih jedi ter njihove vloge v sodobni gastronomiji. Zato je bila izvedena analiza tipičnih jedi regije, pri čemer so bili zbrani podatki preko polstrukturiranih intervjujev z lokalnimi gostinskimi ponudniki. Intervjuji so omogočili vpogled v tradicijo, način priprave jedi ter izzive njihovega ohranjanja in vključevanja v turistično ponudbo. Odgovori so bili analizirani z metodo kodiranja, kar je pomagalo prepoznati ključne vzorce in ugotovitve. Rezultati so bili grafično predstavljeni ter vključeni v sintezo in vrednotenje, ki je služilo kot podlaga za oblikovanje predlogov za izboljšanje prepoznavnosti in promocije lokalne kulinarike. Zaključni del projekta je bil namenjen predstavitvi ugotovitev strokovni turistični skupnosti, s ciljem izboljšanja kulinarične ponudbe in večje promocije tradicionalnih belokranjskih jedi.

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Projekt je osvetlil edinstvenost Bele krajine kot gastronomske destinacije, kjer se prepletajo bogata kulinarična tradicija, avtentične lokalne sestavine in trajnostni pristopi k gostinski ponudbi. Cilj raziskave je bil bolje razumeti vlogo lokalne kulinarike v turistični ponudbi ter prepoznati izzive in priložnosti, s katerimi se soočajo gostinci v regiji. V ta namen so bili izvedeni polstrukturirani intervjuju z lokalnimi ponudniki hrane in pijače, ki so omogočili vpogled v realne izkušnje, dobre prakse ter ovire pri promociji in razvoju gastronomskega turizma. Rezultati so pokazali, da večina gostinskih obratov že vključuje lokalne sestavine v svoje menije, pri čemer posebej poudarjajo pomen sodelovanja z lokalnimi pridelovalci in vinarji. Tradicionalne jedi, kot so belokranjska pogača, belokranjski žlinkrofi, jagnjetina in sveže pečen domač kruh, ostajajo priljubljene tako pri domačih kot tujih obiskovalcih. Hkrati gostinci vse pogosteje sledijo trajnostnim smernicam z uporabo lokalnih surovin, zmanjševanjem odpadkov in omejevanjem uporabe plastike. Nekateri so že pridobili trajnostne certifikate, kot je Green Key, kar dodatno potrjuje njihovo zavezanost ekološki odgovornosti. Kljub tem pozitivnim trendom pa se Bela krajina sooča z izzivi, kot so nezadostna promocija regije kot gastronomske destinacije, izrazita sezonskost turizma ter pomanjkanje gostinske infrastrukture in kadra. Gostinci so izpostavili potrebo po večji digitalni prepoznavnosti, večjem angažmaju na družbenih omrežjih ter organizaciji kulturno-kulinaričnih dogodkov, ki bi lahko povečali privlačnost regije. Prav tako so poudarili pomen povezovanja gastronomije z drugimi oblikami turizma, kot so pohodništvo, kolesarjenje in vinske ture, saj bi to obiskovalcem omogočilo celostno doživetje. Uspešen primer takšnega pristopa je dogodek Okusi Bele krajine, ki združuje vrhunsko kulinarično izkušnjo z lokalnimi vini in glasbo.Za prihodnji razvoj gastronomske prepoznavnosti Bele krajine je ključno nadaljnje sodelovanje med gostinci, pridelovalci, vinarji in turističnimi organizacijami. Oblikovanje skupne blagovne znamke bi lahko pripomoglo k večji nacionalni in mednarodni prepoznavnosti regije. Hkrati bi Bela krajina lahko še bolje izkoristila potencial trajnostnega turizma, saj sodobni obiskovalci vse bolj cenijo avtentične in ekološko odgovorne kulinarične izkušnje.

 Izvedena raziskava je pokazala, da ima Bela krajina izjemen potencial za razvoj vrhunske gastronomske destinacije, ki temelji na tradiciji, kakovosti in trajnosti. Z nadaljnjimi vlaganji v promocijo, povezovanje in inovativne pristope k turistični ponudbi lahko regija postane eno vodilnih kulinaričnih središč v Sloveniji.

 

Odpornost in uspešnost organizacije ob implementaciji ISO standardov v organizacijo (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za varnostne vede (Miha Dvojmoč)
Partner iz delovnega okolja: Bauer svetovanje d.o.o. (Janez Bauer)
Vključeni študenti: Andrea Davidović, Hana Cigole, Maja Krajzel, Nejc Kotnik, Ana Jovanovska, Matevž Čelik, Luka Lah, Melita Lekšan, Maša Vrtačnik
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: Projekt bo reševal številna vprašanja mikro in malih podjetij pri Vpeljava in uporaba standardov ISO 9001, ISO 27001 ter ISO 22301 v organizacijo, kajti njihova vpeljava in vzpostavitev je povezana z veliko vloženega časa in finančnih sredstev 
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Vpeljava in uporaba standardov ISO 9001, ISO 27001 ter ISO 22301 v organizacijo bo pomembno prispevalo k doseganju ciljev zelene politike 4, prednostne naloge 6 in specifičnega cilja ESO4.5 ter neposrednih učinkov Programa 2021-2027. To bo omogočilo ustvarjanje trajnostnih in kakovostnih delovnih mest, povečanje institucionalne zmogljivosti ter izboljšanje poslovnega okolja za MSP. 

Spletna aplikacija za glasbeno umetnost: Kuracija avdio-vizualnih vsebin (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Pedagoška fakulteta (Jerneja Žnidaršič)
Partner iz delovnega okolja: Osnovna šola Kamnica (Janja Ambrožič)
Vključeni študenti: Karla Oršoš, Andraž Fišer, Vita Gracej, Kristina Bahč, Maj Husar, Patrik Gobec, Luka Antolinc, Ana Čuš
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: Namen projekta je preučiti možnosti oblikovanja spletne aplikacije, ki bi vsebovala pester izbor in neposredno predvajanje kakovostnih avdio-vizualnih glasbenih vsebin slovenske in svetovne glasbene ustvarjalnosti in poustvarjalnosti, ki so na voljo na različnih platformah. Namenjena je učiteljem glasbene umetnosti v osnovnih šolah (1.9. razred) in vzgojiteljem (otroci 46 let) v vrtcih. Interdisciplinarna zasnova projekta omogoča prenos znanja, praktičnih izkušenj in krepitev sodelovanja med študenti iz različnih predmetnih področij (Predšolska vzgoja, Razredni pouk, Glasbena pedagogika, Računalništvo in informacijske tehnologije), visokošolskim zavodom in delovnim okoljem 
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Za reševanje družbenih izzivov v lokalnem in globalnem okolju, je potrebno na vseh ravneh izobraževanja skrbeti za razvoj aktivnih, odgovornih in ustvarjalnih državljanov. Pomembno vlogo pri tem ima glasbena umetnost, ki učencem omogoča dejavnostno vključevanje v učni proces, tudi skozi proces poslušanja glasbe. Le-ta se pogosto uresničuje s pomočjo avdio-vizualnih vsebin, pri čemer se učitelji lahko srečujejo z različnimi izzivi (npr. prekinjanje avdio-vizualnih posnetkov zaradi oglaševanja, pomanjkanje časa za iskanje primernih in kvalitetnih avdio-vizualnih posnetkov…). Uporaba spletne aplikacije bi lahko omogočila enostavnejši dostop do kakovostnih avdio-vizualnih vsebin in pozitivno vplivala na nemoteno izvedbo učnega procesa pri glasbeni umetnosti. 

DigiWork – Digitalni prehod in delovna razmerja (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Pravna fakulteta (prof. dr. Darja Senčur Peček)
Partner iz delovnega okolja: Elektro Maribor d.d. (Martina Škofič)
Vključeni študenti: Ana Veronika Borko, Tajda Prapotnik, Maša Kaiser, Asja Lešnik, Kaja Lenart, Anika Pajer
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: Projekt bo (izvajanje je v teku – od 1. 3. 2025 do 30. 6. 2025) v sodelovanju z gospodarsko družbo Elektro Maribor d.d. obravnaval različne vidike problematike digitalizacije delovnega procesa v podjetjih. Izzivi podjetij iz prakse so, kako na eni strani koristiti vse možnosti in prednosti uporabe modernih tehnologij (opreme IKT, umetne inteligence itd.) v delovnih procesih – ob upoštevanju, na drugi strani, potrebe delavcev po spoštovanju njihove pravice do zasebnosti, varnosti in zdravja pri delu ter pravice do odklopa. Z vidika prava bo raziskovanje usmerjeno predvsem na področje delovnega prava ter bo vključevalo analizo številnih pravnih vidikov digitalizacije delovnega procesa (pravica do odklopa, varnost in zdravje pri delu, varstvo osebnih podatkov in pravice do zasebnosti, vloga delavcev in njihovih predstavnikov pri navedenih izzivih itd.). Ob pravni analizi bo obravnavan tudi vpliv navedenih sprememb na delavce iz vidika psihologije.  
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Predvideni rezultati projekta bodo obsegali oris relevantne pravne ureditve ter dobrih praks na področju izzivov, ki jih prinaša digitalizacija delovnega procesa (pravica do odklopa, varnost in zdravje pri delu, varstvo osebnih podatkov in pravice do zasebnosti, vloga delavcev in njihovih predstavnikov pri navedenih izzivih itd.). Navedeni rezultati bodo lahko v oporo projektnemu partnerju iz gospodarstva pri naslavljanju navedenih izzivov v praksi. 

SKRB - Skrb za kakovost in razvojno blagostanje otrok s cerebralno paralizo (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za zdravstvene vede (doc. dr. Leona Cilar Bulder in asist. Kasandra Musović)
Partner iz delovnega okolja: Društvo za cerebralno paralizo Sonček (Sonja Kerhe)
Vključeni študenti: Vanesa Kovač, Tamara Trajbarič, Lana Friš, Tiana Čeh, Aljana Smajlović, Klara Pešak, Gašper Zigmund
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: V projektu se ukvarjamo z delovnimi obremenitvami osebnih asistentov, ki izvajajo nego in skrb za otroka s cerebralno paralizo; duševnim blagostanjem in obremenitvami staršev otrok s cerebralno paralizo; ter duševnim počutjem otrok s cerebralno paralizo. V okviru projekta izvajamo kvalitativno in kvantitativno raziskavo. S pomočjo kvalitative in sicer fokusnih skupin raziskujemo duševno počutje osebnih asistentov in staršev otrok s cerebralno paralizo; s kvantitativo in sicer anketnimi vprašalniki raziskujemo stanje duševnega zdravja otrok s cerebralno paralizo. Podatke bomo analizirali s pomočjo kodiranja in tematske analize ter s pomočjo opisne in sklepne statistike v SPSS IBM programu. 
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Rezultati projekta bodo podali vpogled stanje duševnega blagostanja otrok s cerebralno paralizo ter percepcijo duševnega blagostanja osebnih asistentov in staršev otrok s cerebralno paralizo. Na podlagi ugotovitev lahko oblikujemo ustrezne smernice in priporočila za izboljšanje duševnega blagostanja in preprečevanja nastanka duševnih težav otrok s cerebralno paralizo, staršev in osebnih asistentov. 

Promocija zdravja medeničnega dna pri ženskah "PRO-MED" (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Medicinska fakulteta (doc. dr. Tamara Serdinšek, asist. Rok Šumak)
Partner iz delovnega okolja: MODUS TOLLENS, prevajanje in druge storitve, Tadej Todorović s.p. (asist. dr. Tadej Todorović, doc. dr. Andrej Cokan)
Vključeni študenti: Katerina Trpkovska, Sara Ćehić, Nina Razgoršek, Sara Mihajlik, MArtina Gramc, Tinkara Studen, Agnes Kojc
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Motnje v delovanju medeničnega dna so izjemno pogost pojav, s katerimi se tekom življenja srečuje do 40 % žensk. Zaradi različnih vplivov na medenično dno le-to z leti oslabi, kar se lahko kaže kot uhajanje vode, zdrs medeničnih organov, motnje v zadrževanju ali odvajanju blata in/ali motnje v spolnosti. Motnje v delovanju medeničnega dna veliko žensk dojema kot normalen del življenja, pri nekaterih pa so te težave povezane z občutkom sramu, zaradi česar ne poiščejo pomoči. Dodatno je na tem področju v splošni populaciji prisotnih precej napačnih informacij, ki lahko težave še poslabšajo. Hkrati pa obstaja veliko enostavnih ukrepov, s katerimi lahko ženske te težave preprečijo ali omilijo.  

Študenti bodo v sklopu projekta pomagali zmanjševati stigmo, povezano z motnjami v delovanju medeničnega dna, hkrati pa bodo splošno javnost izobraževali s preverjenimi informacijami in nasveti. V ta namen bodo pripravili pisno in slikovno gradivo, ki bo lektorirano in tudi prevedeno v angleški jezik, s čimer bo dosežen širši krog populacije. Gradivo bodo predstavili tudi na promocijskem dogodku, na katerem bodo predstavili normalno delovanje medeničnega dna, značilnosti motenj v delovanju medeničnega dna, urinsko inkontinenco in zdrs medeničnih organov. 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Študenti bodo s pripravo gradiva pripomogli k izobraževanju splošne javnosti o motnjah v delovanju medeničnega dna, ozaveščanju o preventivnih ukrepih in s tem tudi preprečevanju nastanka teh motenj. 

Učenje laparoskopskih veščin s pomočjo vizualizacije "LAPARO" (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Medicinska fakulteta (asist. Rok Šumak, doc. dr. Tamara Serdinšek)
Partner iz delovnega okolja: Psihološko svetovanje, Tamara Meško Hlastec s.p. (Tamara Meško Hlastec)
Vključeni študenti: Maja Leban, Nika Pongračić, Martin Grabljevec, Lina Šnajder, Anja Zver, Jakob Šnajder
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Laparoskopija je vrsta minimalno invazivne kirurške tehnike, kjer se operacije izvajajo skozi tri ali štiri kratke reze v trebušni steni. Operacija se izvede s pomočjo kamere in specialnih inštrumentov. Veščine se lahko pridobivajo tudi s pomočjo laparoskopskih simulatorjev, na katerih se izvajajo vaje. 

V projektni nalogi bo poudarek na učenju vizualizacije, ki zaznamuje tehniko, kjer si vizualno predstavljamo, da izvajamo določeno nalogo, kar nam kasneje pomaga pri dejanski izvedbi enake naloge. V ta namen bodo študentje izvedli predklinično študijo, kjer bodo raziskovali, ali lahko vizualizacija laparoskopskih tehnik nadomesti dejansko izvajanje vaj in prispeva k izboljšanju praktičnih veščin. 

 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Študentje bodo pridobili veščine s pomočjo laparoskopskih simulatorjev, ter se naučili naprednih tehnik vizualizacije. 

Na osnovi rezultatov bo potrjena ali ovržena hipoteza, da je pridobivanje laparoskopskih veščin s pomočjo vizualizacije, primerljivo z njihovo dejansko izvedbo. V primeru pozitivnih rezultatov se predvideva tudi vključitev učenja vizualizacije v kurikulum kirurških predmetov dodiplomskega študija v bodoče. 

Dejavniki, ki vplivajo na kompetence na osebo osredotočene oskrbe na primarni zdravstveni ravni - KOOOP (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za zdravstvene vede ( izr. prof. dr. Mateja Lorber, doc. dr. Sergej Kmetec, dr. Zvonka Fekonja, Jožica Černe Kolarič, doc. dr. Nataša Mlinar Reljić)
Partner iz delovnega okolja: Visama, zdravstvo, storitve in izobraževanje, d.o.o. (Valerija Božičko, Maja Pelcl Veršič)
Vključeni študenti: Vanesa Kovač, Larisa Rola, Eva Jugovic,  FIlip Bračko, Anastasija Dvanajščak, Noah Emil Glisik, Magnus Thun, Zeynep Oran
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Na osebo osredotočena oskrba (PCC) je temeljni pristop v zdravstvu, ki zagovarja individualno obravnavo in dejavno vključevanje pacientov v odločitve o oskrbi. Odlikuje jo poudarek na obravnavi bolnikovih edinstvenih potreb in želja, zato presega zgolj zdravljenje bolezni in si prizadeva za smiselno obogatitev bolnikovega življenja. Utemeljena je na načelih empatije, komunikacije, spoštovanja in skupnega odločanja ter pomeni odmik od tradicionalne, na bolezen osredotočene oskrbe. Čeprav se pogosto uporablja izmenično z oskrbo, osredotočeno na pacienta, daje PCC edinstveno prednost celostnemu dobremu počutju pacientov in si prizadeva izboljšati kakovost njihovega življenja. 

Obsežne raziskave so pokazale, da PCC koristi pacientom in zdravstvenim delavcem. PCC spodbuja boljši življenjski slog, zmanjšuje tveganje za kronične bolezni in izboljšuje psihološko počutje. Zdravstveni delavci doživljajo tudi večje zadovoljstvo pri delu in manjšo stopnjo stresa, kar poudarja vzajemno naravo koristi PCC. Vendar je bil poudarek predvsem na medicinskih sestrah v praksi, zaradi česar je ostala precejšnja vrzel v razumevanju kompetenc PCC med študenti zdravstvene nege in kliničnimi nadzorniki. Potrebna je večja jasnost glede vključevanja izobraževalnih strategij za razvijanje kompetenc PCC med študenti zdravstvene nege in kliničnimi mentorji. 

Poklicne vrednote so bistvena načela, ki usmerjajo prakso zdravstvene nege in pomembno vplivajo na kompetence PCC. Študenti zdravstvene nege morajo te vrednote ponotranjiti, saj so ključni napovedni dejavniki zadovoljstva pri delu in zagotavljanja kakovostne zdravstvene nege. Čeprav je bilo več dejavnikov, kot so strokovna usposobljenost, medosebne veščine, sposobnost empatije in zaznani stres, povezanih s kompetencami PCC med medicinskimi sestrami, je bilo malo pozornosti namenjene vplivu zadovoljstva s svojo stroko in dojemanju poklica medicinske sestre na kompetence PCC med študenti zdravstvene nege in kliničnimi mentorji. 

Cilj projekta je prispevati k razvoju programov za izboljšanje kompetenc na osebo osredotočene oskrbe z ugotavljanjem dejavnikov, ki vplivajo na te kompetence, in pridobivanjem podatkov za spodbujanje kompetenc na osebo osredotočene oskrbe pri študentih zdravstvene nege in kliničnih mentorjih. 

Ker se zavedamo pomena osredotočenosti na ose-bo za dobro počutje pacientov in zadovoljstvo izvajalcev, je namen te skupne raziskave zapolniti vrzel v znanju glede kompetenc PCC med študenti zdravstvene nege in kliničnimi nadzorniki. Raziskovanje dejavnikov, ki vplivajo na kompetence PCC pri teh ključnih deležnikih, bo zagotovilo dragocene informacije za razvoj ciljnih izobraževalnih intervencij in spodbujanje kulture osredotočenosti na osebo v izobraževanju in praksi zdravstvene nege.  

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

V poteku. Pričakovani rezultati: Razvoj slovenske različice uporabljenih vprašalni-kov. Na podlagi rezultatov faktorske analize pričakujemo, da se bo slovenska različica vprašalnikov skrajšala, kar bo zmanjšalo čas, potreben za izpolnjevanje vprašalnika v prihodnjih raziskavah. Glav-ni cilj te raziskave je preučiti različne dejavnike, ki vplivajo na kompetence na osebo osredotočene oskrbe pri študentih zdravstvene nege in kliničnih mentorjih. Ugotovitve bodo podlaga za razvoj ciljno usmerjenih izobraževalnih intervencij za izboljšanje kompetenc na osebo osredotočene oskrbe v učnih načrtih zdravstvene nege. Poleg tega bo ta raziskava, z ugotavljanjem vloge poklicnih vrednot in zaznav pri kompetencah na osebo osredotočene oskrbe, prispevala k napredku na osebo osredotočenih pristopov v zdravstveni negi. Namen raziskave je zapolniti raziskovalno vrzel na področju kompetenc na osebo osredotočene oskrbe med študenti zdravstvene nege in kliničnimi mentorji ter tako obogatiti izobraževanje in prakso zdravstvene nege. Z opremljanjem bodočih medicinskih sester z dobro razvitimi veščinami na osebo osredotočene oskrbe lahko izboljšamo izvajanje zdravstvene nege, osredotočene na pacienta, in spodbujamo pozitivne izide zdravstvene oskrbe. 

Uporaba digitalnih tehnologij za poučevanje o pripravi pitne vode in čiščenju odpadnih vod - VR voda (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za zdravstvene vede (prof. dr. Sonja Šostar Turk, doc. dr. Urška Rozman)
Partner iz delovnega okolja: Mariborski vodovod, javno podjetje, d.o.o. (Senka Ksenija Husar, Sebastjana Klepec Hlebič, Boštjan Erjavec) 
Vključeni študenti: Amna Čenanović, Matevž Gabriel Može Guerrero, Gašper Dimnik, Dunja Panič, Cagla Yusa Karaduman, Sara Stonič, Ian Itolondo Mutoro
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Ravnanje z odpadno vodo ter priprava pitnih vod sta dve izmed prednostnih področij slovenske strategije trajnostne pametne specializacije. Povezava med čiščenjem odpadne vode in ustrezno oskrbo s pitno vodo pa pogosto ostane spregledana. Zaradi vpliva vse večjih podnebnih sprememb je nujno potrebno izobraževanje študentov, zaposlenih in širše populacije, kar lahko uspešno dosegamo z uporabo novih tehnologij.

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

V okviru projekta pripravljamo digitalna interaktivna učna gradiva s pomočjo katerih bomo  ozaveščali uporabnike o okoljskih determinantah zdravja, natančneje o pomenu in postopkih ravnanja z odpadno vodo ter ustrezni pripravi in nadzorom nad pitno vodo. 

Razvijanje didaktičnih iger za spodbujanje likovnih aktivnosti v vrtcu in šoli (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Pedagoška fakulteta (Katja Kozjek Varl)
Partner iz delovnega okolja: Kopija nova d.o.o. (Mija Markl)
Vključeni študenti: Manca Verbančič, Klara Pešak, Lana Žugman, Živa Tolevski, Ajda Kirbiš Marić, Maša Sedej, Lara Weingerl, Nuša Simonič
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Razvijanje didaktičnih iger za pouk likovne umetnosti zahteva premišljeno načrtovanje in inovativne pristope. Cilj takšnih iger je celostni razvoj učencev ter obogatitev in popestritev pouka likovne umetnosti. 

V prvi fazi projekta so študentke proučevale in analizirale obstoječe didaktične igre v slovenskem prostoru in širše. Osredotočile so se na prepoznavanje njihovih pomanjkljivosti ter iskanje priložnosti za izboljšave. Poleg tega so raziskovale različne vrste didaktičnih iger, ki učinkovito spodbujajo likovni razvoj učencev. 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Trenutno, na polovici načrtovanega trajanja projekta, poteka razvijanje idej in načrtovanje izdelave didaktičnih iger za različne stopnje izobraževanja – predšolsko obdobje, razredno in predmetno stopnjo. 

V nadaljevanju projekta bodo študentke s pomočjo pedagoškega mentorja iz fakultete ter mentorja iz gospodarske družbe spoznavali možnosti distribucije in ob tem razvijali zmožnost kreativnega razmišljanja in druge ključne kompetence. S tem bodo pridobili dragocene izkušnje, ki jim bodo olajšale prehod iz izobraževanja v zaposlitev. 

Zagotavljanje neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti na področju energetike s poudarkom na primerjalnih pravnih vidikih – NRA (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Pravna fakulteta (prof. dr. Aleš Ferčič)
Partner iz delovnega okolja: Agencija za energijo (Duška Godina)
Vključeni študenti: Jakob Hauptman, Matias Kocijančič, Onja Koler, Sara Pečnik, Lavra Terbovšek, Blaž Bukovec, Alen Mohar, Tjaša Vindiš
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Projekt cilja na učinkovito regulacijo trgov električne energije in zemeljskega plina, kar neposredno ali vsaj posredno vpliva na praktično vsa prednostna področja S5. Namreč, energija je pogoj sine qua non za vse dejavnosti oziroma prednostna področja S5.  

Predlagani projekt se nanaša na zagotavljanje neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti na področju energije, tj. na energetske regulatorje, kot je pri nas Agencija za energijo.  

Energetski regulatorji so v kontekstu nove paradigme (liberalizacija energetskega sektorja v kombinaciji z zelenim in digitalnim prehodom) v EU pridobili posebno funkcijo, namreč, dodeljena jim je osrednja regulativna vloga. Pravo EU je torej (tudi) na področju energetike državam članicam naložilo ustanovitev nacionalnih regulativnih teles in v tej zvezi med drugim določilo njihove nujne značilnosti in pogoje delovanja, vključno z zadostno neodvisnostjo. V tej zvezi je evropski zakonodajalec izbral pristop (minimalne) harmonizacije, kar terja aktivnost držav članic v smislu prenosa in implementacije direktiv. Če država članica ne izpolni obveznosti, je lahko kaznovana (kazni so visoke in bremenijo proračun oziroma davkoplačevalke in davkoplačevalce).  

Predlagani projekt se osredotoča na presojo, ali je RS dosledno izpolnila zahteve EU glede neodvisnosti Agencije za energijo.

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

V okviru projekta bodo študenti izvedli analizo pravnih aktov EU (in pripadajoče sodne prakse), pravnih aktov RS (in pripadajoče sodne prakse) ter relevantne pravne teorije. Na tej osnovi bo opravljena presoja pravnih ureditev in praks izbranih držav članic EU, kar služi kot primerjalni kriterij. 

Takšna primerjalnopravna analiza bo omogočila presojo skladnosti EZ-2 z zahtevami Direktive 2019/944/EU in Direktive 2024/1788/EU glede zagotavljanja neodvisnosti Agencije za energijo. V primeru ugotovljene neskladnosti bodo oblikovani predlogi ukrepov oziroma spremembe slovenske zakonodaje. 

Presoja rešitev, ki jih je Slovenija uvedla za zagotavljanje neodvisnosti nacionalnega regulatorja na področju energije, bo omogočila oceno, ali takšna regulacija zagotavlja učinkovito delovanje trgov električne energije in zemeljskega plina, ki sta dandanes ključna vira za delovanje praktično vseh družbenih sistemov in podsistemov ter omogoča učinkovit zeleni prehod tudi v Sloveniji.  

Pravna problematika (so)bivanja v večstanovanjskih hišah in naseljih (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Pravna fakulteta (izr. prof. dr. Nataša Samec Berghaus)
Partner iz delovnega okolja: Indoma d.o.o. (Vlado Pulko)
Vključeni študenti: Lisa Elizabeth Strouken, Nadja Belšak, Onja Koler (Livić), Matej Velichkovski, Veronika Mikl, Evelina Pignar, Maja Mlakar, Matias Kocjančič, Nikola Mitrović
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Projekt se osredotoča na pravno problematiko sobivanja v večstanovanjskih hišah in naseljih, kjer se pojavljajo vprašanja hrupa, smradu, kratkoročnih najemov, odpadkov, posegov v zasebnost ter drugih motenj, ki lahko ogrožajo kakovost bivanja. Poseben poudarek se namenja tudi digitalni transformaciji (pametne stavbe, pametna mesta, uporaba IKT), ki olajša komunikacijo in upravljanje, hkrati pa odpira nova pravna vprašanja (varstvo podatkov, nadzor ipd.).

V okviru projekta, ki traja od 1.3. – 31.7. 2025, raziskovalke in raziskovalci po metodi problemsko obrnejenega učenja:

  1. Preučujejo in analizirajo obstoječo slovensko zakonodajo (Stvarnopravni zakonik, Stanovanjski zakon ipd.) ter izvajajo primerjalno analizo različnih tujih pravnih ureditev (Nemčija, Avstrija, Švica, ZDA), da ugotovijo, kako se v praksi urejajo podobna vprašanja drugod po svetu.
  2. Izvajajo primerjalno analizo domače in tuje sodne prakse, pri čemer se posebej osredotočajo na pravne mehanizme za reševanje sosedskih sporov ter preprečevanje motenj miru v večstanovanjskih okoljih.
  3. Izvedba empiričnega dela raziskave (spletno anketiranje, intervjuji) med upravniki, etažnimi lastniki in najemniki, da se pridobi vpogled v dejanske razmere sobivanja.
  4. Raziskujejo se priložnosti uporabe pametnih tehnologij (digitalno upravljanje, aplikacije za poročanje motenj, sistemi za nadzor dostopov) ob hkratnem spoštovanju varstva osebnih podatkov in preprečevanju vandalizma.

S temi aktivnostmi razvijajo študentke in študenti kritično mišljenje, raziskovalne spretnosti, pravno argumentacijo ter digitalne in zelene kompetence, in se tako z vidika prava kot s tehničnega in družbenega vidika usposabljajo za oblikovanje učinkovitih pristopov k reševanju konfliktnih situacij v večstanovanjskih okoljih.

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 
  • Podrobna analiza pravnega okvira: projektna skupina pripravlja pregled in oceno učinkovitosti obstoječih pravnih rešitev za izboljšanje sobivanja (npr. mehanizmi reševanja sosedskih sporov, možnosti pravnih sankcij pri kršitvah miru).
  • Modelne rešitve in priporočila: na podlagi empirične raziskave in primerjalne analize oblikujejo predloge za posodobitev hišnih redov, izobraževanje stanovalcev o pravnih možnostih ter spodbujanje trajnostnega in odgovornega ravnanja v večstanovanjskih zgradbah.
  • Digitalne rešitve: z vidika pametnih stavb in informacijske tehnologije se predlaga preproste modele uporabe spletnih orodij za evidentiranje in reševanje pritožb, za nadzor skupnih površin in za transparentno upravljanje sosesk (npr. informacijske table ali aplikacije).
  • Družbeni učinek: naše ugotovitve in smernice lahko že zdaj pripomorejo k zmanjševanju konfliktov med etažnimi lastniki ter spodbujajo boljše razumevanje pravic in dolžnosti pri sobivanju. S tem projekt prispeva k večji pravni varnosti, boljšemu socialnemu dialogu in kvalitetnejšemu bivalnemu okolju.

 

Predstavitev projekta Novo
Oblikovanje in implementacije programa Zdrav življenjski slog otrok in mladine (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Ekonomsko-poslovna fakulteta (doc. dr. Domen Malc, prof. dr. Aleksandra Pisnik)
Partner iz delovnega okolja: Otroška gibalnica HopHop, športno izobraževanje, Rok Stegne
s.p. (Dejan Mijošek)
Vključeni študenti: Nina Smonkar, Katja Kralj, Tina Voljč, Nikolina Pelemiš, Darjan
Štanjmec, Ida Vraničar
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Sodobne raziskave kažejo, da otroci in mladina vse bolj prevzemajo sedeči življenjski slog, kar negativno vpliva na njihovo telesno in duševno zdravje. Pomanjkanje gibalne dejavnosti, prekomerna uporaba digitalnih tehnologij in neustrezne prehranske navade vodijo v težave, kot so debelost, bolezni srca in ožilja ter slabša socialna vključenost. Kljub obstoječim športnim programom je dostop do rekreativne vadbe omejen, saj so številne športne dejavnosti usmerjene v tekmovalne dosežke, ne pa v splošno dobrobit otrok.

Projekt se je osredotočil na oblikovanje in implementacijo programa Oblikovanje in implementacije programa Zdrav življenjski slog otrok in mladine, ki zagotavlja kakovostno in dostopno rekreativno vadbo. Ključni vidiki projekta so bili analiza obstoječih rekreativnih programov, razvoj novega modela vadbe ter iskanje ustreznih finančnih rešitev za njegovo širšo dostopnost.

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

V okviru projekta smo razvili program Oblikovanje in implementacije programa Zdrav življenjski slog otrok in
mladine, ki vključuje rekreativne vadbene vsebine, prilagojene starostnim skupinam otrok in mladostnikov. Izdelan je bil tudi model financiranja, ki omogoča dostopnost programa širši populaciji, vključno z ranljivimi skupinami.

Projekt je podjetju Otroška gibalnica HopHop omogočil celovito  analizo razvojnih možnosti ter oblikovanje novih poslovnih strategij, s katerimi lahko izboljša svojo konkurenčnost in dolgoročno  stabilnost. Prav tako je omogočil študentom vpogled v realne poslovne izzive, s čimer so pridobili praktične kompetence na področju upravljanja, ekonomike športa in strateškega razvoja organizacij.

Družbeni doprinos projekta se kaže v ozaveščanju o pomenu gibanja za zdrav razvoj otrok ter v zagotavljanju trajnostnih rešitev za izboljšanje kakovosti življenja mladih generacij.

Zasnova portala za informiranje javnosti o družbeni odgovornosti in trajnostnosti (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Ekonomsko-poslovna fakulteta (izr. prof. dr. Igor Perko)
Partner iz delovnega okolja: IRDO – Inštitut za razvoj družbene odgovornosti (mag. Anita Hrast)
Vključeni študenti: Ines Pačnik, Ognjen Savković, Ajša Lutar, Maks Srt, Nomi Hrast, Nataša Barberić
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

V projektu bomo zasnovali portal za informiranje javnosti o družbeni odgovornosti in trajnostnosti. Na osnovi zasnove bo mogoče izdelati portal, ki bo služil ko stična točka vseh deležnikov, ki se ukvarjajo z družbeno odgovornostjo in trajnostnostjo.

Tehnološko bo portal vseboval najnovejše tehnologije, ki omogočajo preprosto in verificirano objavo vsebin, ter pregledno iskanje in proaktivno usmerjeno obveščanje. 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji:  Na portalu odgovoren.si bo mogoče predstavljati aktivnosti v Sloveniji in izven nje za podjetja, organizacije (javne in neprofitne), posameznike, vlade in vse, ki jim družbena odgovornost in trajnostnost predstavljata ključno osebno in poslovno vrednoto. Spodbujal bo ozaveščanje o tem področju, omogočal spremljavo rezultatov raziskav, predstavitve dobrih praks in izmenjavo znanj in izkušenj.
Potencial MHE (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za energetiko (doc. dr. Matej Fike)
Partner iz delovnega okolja: Razvojno informacijski center Slovenska Bistrica (Tomaž Pristovnik)
Vključeni študenti: Nemanja Bogićević, Jovana Kalajanović, Luka Perović, Aleksa Radovanović, Mihailo Urošević, Patricija Žučko
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Zeleni prehod predstavlja prehod iz fosilnih goriv na obnovljive vire energije, kar je ključnega pomena za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in boj proti podnebnim spremembam. Med obnovljivimi viri energije imajo male hidroelektrarne pomembno vlogo (MHE). Te elektrarne izkoriščajo moč vode za proizvodnjo električne energije, kar je okolju prijazno in trajnostno. 

Male hidroelektrarne imajo več prednosti. So manjše in manj invazivne kot velike hidroelektrarne, kar pomeni manjši vpliv na okolje in lokalne ekosisteme. Poleg tega lahko delujejo v manjših vodotokih, kar omogoča njihovo širšo uporabo. Prav tako prispevajo k decentralizaciji proizvodnje energije, kar povečuje energetsko varnost in zmanjšuje odvisnost od velikih energetskih sistemov. 

Kljub prednostim pa je pomembno upoštevati tudi morebitne negativne vplive, kot so spremembe v lokalnih ekosistemih in vpliv na ribje populacije. Zato je ključnega pomena, da se pri načrtovanju in gradnji malih hidroelektrarn upoštevajo okoljski standardi in se izvajajo ustrezne študije vplivov na okolje. 

Zeleni prehod in male hidroelektrarne skupaj predstavljajo pomemben korak k trajnostni prihodnosti, kjer bo energija pridobljena na način, ki spoštuje naravo in zmanjšuje naš ogljični odtis. 

V okviru projekta se analizira potencial MHE. V prvi fazi se je ekipa šestih študentov, pod mentoriranjem pedagoškega mentorja in delovnega mentorja, osredotočila na pridobivanje splošnih informacij o malih hidroelektrarnah. Sledil je pregled in analiza trenutno inštaliranih MHE v Republiki Sloveniji. Trenutno se izvaja analiza integracije MHE na območju Pohorja. Analizirajo se možne lokacije postavitve takšnih malih hidroelektrarn v obravnavani regiji ter se pridobivajo in predstavljajo vse investicijske, birokratske in druge ovire, ki zavirajo pospešeno izgradnjo MHE. 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Rezultati projekta bodo predstavili možnosti postavitve MHE na določenih področjih in predvsem podrobno opisali vse postopke, ki jih je potrebno izvesti, da lahko preide od same idejne zasnove na koncu do realizacije postavitve takšne MHE.  

Predstavljene so tako pozitivne, kakor tudi negativne posledice postavitve MHE. Te informacije bodo pomembne in koristne za lokalno skupnost, saj se bodo lahko lokalni prebivalci seznanili o pomenu takšnih objektov na njihovem področju in kakšen je doprinos integracije MHE za širše okolje.  

Bivalno ugodje v montažnih lesenih hišah nekoč in danes - BUM (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo (izr. prof. dr. Erika Kozem Šilih, prof. dr. Miroslav Premrov, asist. dr. Maja Lešnik)
Partner iz delovnega okolja: Marles hiše Maribor d. o. o. (Tina Špegelj)
Vključeni študenti: Žiga Tomaž Krajnc, Jan Čokolič, Marko Pavlović, Eva Gradišnik, Teja Bohl, Ivana Manasova 
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela:

Grajeno okolje predstavlja ključen dejavnik kakovosti življenja sodobne družbe, saj v stavbah preživimo povprečno 90 % svojega časa. Kljub sodobnim standardom in tehnološkim rešitvam se pri obstoječih stavbah pogosto srečujemo s sindromom bolnih stavb. Ta pojav je posledica slabe kakovosti zraka, neustrezne regulacije temperature, nezadostne osvetlitve in prisotnosti škodljivih snovi, kar negativno vpliva na zdravje in dobro počutje uporabnikov. Dolgotrajna izpostavljenost neustreznemu notranjemu okolju lahko povzroča zdravstvene težave, kot so alergije, bolezni dihal, utrujenost ter zmanjšana kognitivna funkcija. Cilj projekta je preučiti in izboljšati bivalno ugodje s poudarkom na kakovosti notranjega okolja v obstoječih stavbah. 

Projekt se osredotoča na primerjalno analizo dveh objektov: “stare” (Hiša Bellevue) in “nove” (Hiša Dom24h) Marlesove vzorčne hiše v Limbušu. Pri tem upoštevamo sodobne evropske smernice in smernice stavbne biologije. Raziskava poteka interdisciplinarno, z vključevanjem arhitekturnih, gradbenih in kemijsko-bioloških pristopov. 

Projekt vključuje pregled obstoječe literature in standardov o kakovosti notranjega okolja, primerjavo arhitekturnih in tehničnih značilnosti “stare” in “nove” Marlesove vzorčne hiše ter analizo indikatorjev bivalnega ugodja, kot so temperatura, relativna vlažnost, vsebnost CO2, prisotnost radona, formaldehida in splošna kakovost zraka. Izvedejo se meritve kakovosti notranjega okolja ter identificirajo dejavniki tveganja, ki vplivajo na zdravje in počutje uporabnikov. Na podlagi ugotovitev se razvijejo priporočila za izboljšanje kakovosti notranjega okolja s poudarkom na energetski učinkovitosti ter dvigu kakovosti bivanja in povezanega bivalnega ugodja. 

Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji: 

Projekt bo prinesel pomembne ugotovitve o vplivu kakovosti notranjega okolja na zdravje in dobro počutje uporabnikov. Na podlagi izvedenih analiz bomo oblikovali konkretne smernice za izboljšanje bivalnega ugodja, ki bodo služile kot priporočila za prenovo obstoječih stavb in razvoj novih stanovanjskih objektov. 

Pričakovani doprinosi projekta vključujejo povečano ozaveščenost o pomenu kakovosti notranjega okolja, razvoj smernic za njegovo izboljšanje in s tem povezano večje bivalno ugodje, prispevek k izboljšanju bivalnih razmer v obstoječih stanovanjskih objektih ter praktično usposobitev študentov, ki bodo pridobili dragocena znanja za delo v gradbeni in arhitekturni industriji. Projektne ugotovitve bodo prav tako vključene v izobraževalni program, s čimer bomo omogočili nadaljnji razvoj znanj in kompetenc prihodnjih generacij strokovnjakov na področju kakovosti notranjega okolja. 

Predelava spojin iz slovenskih morskih alg v uporabne produkte (Sklop A)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo (izr. prof. dr. Maša Knez Marevci)
Partner iz delovnega okolja: Baris d.o.o. (Davor Bauman)
Vključeni študenti: Gal Korda, Neva Kovač, Klara Mestnik, David Öri, Ana Lee Pantner, Jaka Peršak, Emilija Ristevska 
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: Morske alge vsebujejo več pomembnih karotenov, med katere spadata β-karoten in fukoskantin, ki sta odgovorna za karakteristično oranžno-rjavo barvo, obenem pa imata antioksidativne lastnosti. Težavo predstavlja zahteven postopek izolacije omenjenih učinkovin iz naravnega matriksa, saj je potrebno razbiti celične stene mateijala, da bi dosegli zadovoljiv izkoristek. V našem primeru bomo za izolacijo uporabili zeleno tehnologijo superkritične ekstrakcije ter konvencionalne metode. Kot topilo pri ekstrakciji bomo uporabili CO2, saj je ta nekancerogen, nemutagen, netoksičen, negorljiv in termodinamsko stabilen, izkazuje ustrezno nepolarnost, hkrati pa ga lahko tudi recikliramo. Čeprav je o ekstrakciji β-karotena in fukoksantina iz alg bilo objavljenih že več člankov, še kar ni popolnega mnenja o optimalnih pogojih izvedbe ekstrakcije ter možnostih stabilizacije ekstraktov. Del raziskav v sklopu dela bo implementacija optimalnih pogojev za izvedbo ekstrakcije z namenom, da dobimo ekstrakte z največjo vsebnostjo β-karotena in fukoksantina ter stabilne formulacije. 
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji:  Pigmenti imajo poleg antioksidativnih lastnosti tudi druge pozitivne učinke na zdravje ljudi. Kot primer lahko navedemo sekundarni fotosintetski pigment fukoksantin, za katerega je značilno tudi močno protirakavo delovanje. Ekstrakcija in izolacija takih pigmentov ter nadaljnja kompletna valorizacija odpadne alge predstavlja velik izziv v industriji proizvodnje alg.    Uporabljene bode alge iz Slovenije. Proučili bomo biološke učinke izoliranih komponent na človeške celice in mikroorganizme Pripraviti in optimizirati želimo naravno fomulacijo, ki bi vsebovala omenjene komponente in bi jo bilo mogoče uporabiti kot podporno terapijo pri raznih zdravljenjih ali jo uporabiti kot izhodišče za novo biološko zdravilo. Dodana vrednost je valoraizacija odpadnih materialov, kot matrica za izoliran ekstrakt pa lahko služijo različne biorazgradljeve spojine, kot so recimo ionske tekočine pridobljene iz aminokislin. Pričakujemo torej za družbo zanimive rezultate, ki bi jih predstavili na družbenih omrežjih kot so Instagram in Linkedin. 
Primerjava kvalitete cvetnega prahu različnih lokacij po Sloveniji (Sklop B)
Članica izvajalka projekta: Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo (prof. dr. Željko Knez)
Partner iz delovnega okolja: Čebelarsko društvo Tišina (Jože Gobar)
Vključeni študenti: Nika Kralj, Sanja Matevs, Neža Novak, Armina Rahmanović, Julija Ribarić, Neja  Savec, Aljaž Šparaš, Jan Toplak
Problem, ki se je razreševal tekom projekta, rešitve problema oziroma kratek povzetek projektnega dela: Pridobitev vzorcev čebeljega prahu iz celotne Slovenije in analiza njihove sestave in količin bioaktivnih komponent. Vzorcem bomo določili antioksidativno aktivnost, vsebnost polifenolov (glavne antioksidativne komponente) ter vsebnost proteinov in aminokislin (višja kot je njihova vsebnost, bolj je cvetni prah hranljiv za čebele).  
Rezultati projekta ter njihov doprinos k družbeni blaginji:  Pridobljeni podatki o čebeljem cvetnem prahu bodo čebelarjem podali povratno informacijo kako hranljiv je njihov cvetni prah tako za čebele kot za človeško konzumacijo.  
Intranet stran UM

Intranet stran UM

Na tej intranet strani lahko strokovno podporno osebje na članici in pedagoški mentorji z digitalno identiteto UM, ki so/bodo vključeni v projektne aktivnosti, najdejo aktualne informacije, roke in dokumente za prijavo, ter, v primeru izbora, nadalje za izvajanje in poročanje. 

Vstopi
Javni razpis Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027
Uradni list RS, št. 52/24 z dne 21. 6. 2024
Razpisna dokumnetacija Novo
Navodila za izvajanje projektov na operaciji PUŠ v delovno okolje 2024-2027
Pretekle operacije: PDŠ UM 2022/2023

Pretekle operacije: PDŠ UM 2022/2023

Na Univerzi v Mariboru so se v študijskem letu 2022/2023 izvajale aktivnosti v okviru 39 projektov prijavljenih na javni razpis »Projektno delo za pridobitev praktičnih izkušenj in znanj študentov v delovnem okolju 2022/2023« (PDŠ UM 2022/2023). V okviru javnega razpisa se je spodbujalo sodelovanje in povezovanje visokošolskega sistema z okoljem (gospodarstvo ter negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem in regionalnem okolju) ter izvajanje prožnih oblik učenja.

Preberi več

Zapri